Omega 42 logo

Purjehdukset

1993 Rügenillä ja Kööpenhaminassa
Reittikartta

Putbusin teatteri Talven aikana Atalantaa kunnostettiin sisältä. Tiikkiä sinne ja tiikkiä tänne, uudet päälliset sohville. Oli taas kiva päästä purjehtimaan.

Lähtö jo rutiinilla, ensin Visbyhyn ja sitten Ruotsin rannikkoa alas ja Rügenille. Rügenillä kävimme Gagerissa, missä hämmästelimme korkean niityn leivosia ja lammaslaumoja, Lauterbachissa oli vuorossa Putbusin ihmeellinen kaupunki, der Rasende Roland ja vanha kylpylärakennus. Greifswaldissa oppaaksemme tarjoutui mies, joka esitteli meille silkasta kotiseutuylpydestä kaupungin tärkeimmät nähtävyydet. Stralsund oli jo muuttumassa.

Tavoitteenamme oli jatkaa edelleen länteen, mutta 15-16 m/s länsituuli muutti suunnitelmamme ja menimme ensin Tanskan Rödvigiin ja sieltä edelleen Kööpenhaminaan. Palasimme kuitenkin Darsser Ortin kautta. Erikoinen paikka, hätäsatama, joka on kaivettu hiekkasärkkään. Ympärillä hiekkaa, kangasmetsää ja leirintäalue. Ilman hätää siellä saa viipyä vain yhden vuorokauden.

Paluumatkalla kävimme ensimmäistä kertaa Tejnissä. Vestervikissä valtaisan Lantau Ladyn kippari tiedusteli satamapaikkoja matkalla Pietariin. Hänellä oli gastina Whitbread-kisaan osallistuneita purjehtijoita. Kyllä me ihmettelimme... Meidän oli ihan pakko lähteä purjein laiturista.
katso lisää

1994 Heiligenhafenissa
Reittikartta

Kaiju pinnassa matkalla Bornholmille Peräkajuutta sai talven aikana teak-vuorauksen.

Aikaisemmista kesälomista poiketen emme lähteneetkään suoraan Visbyhyn, sillä reippaat lounaistuulet eivät houkutelleet kryssimään. Sen sijaan lähdimme Storogskäriltä rannikkoa myötäillen etelää kohti, periaatteella että mennään niin pitkälle kun tuntuu mukavalta. Kråkelundin kohdalla pujahdimme saariston suojaan ja ankkuriin nukkumaan.

Tämä oli taas kovatuulinen kesä, ja jouduimme odottelemaan useissa satamissa tuulen laantumista, mutta pääsimme kuitenkin Rügenin, Darsser Ortin ja Warnemünden (Rostockin) kautta Heiligenhafeniin. Matkalla ihailimme jatkuvaa hiekkarantojen ja uimakoppien nauhaa Huomasimme konkreettisesti, miten suuri ero on länsi-ja itäsaksalaisten satamien välillä. Mutta kuitenkin, nuo entisen Itä-Saksan kaupungit olivat meistä paljon mielenkiintoisempia. Takaisin tulimme Wismarin, Stralsundin ja Lauterbachin kautta.

Kotimatka oli aurinkoista myötätuulta ja pitkiä päivämatkoja. Taas saunottiin Ånsörenin kelohonkasaunassa.