Omega 42 logo

Atalanta
Purjehdukset

1976-77
1978-79
1980-81
1982-83
1984-85
1986-88
1989-90
1991-92
1993-94
1995-96
1997-98
1999-2000
2001-02
2003-04
t/s Helena
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016

Etusivulle

Purjehdukset

1999 Gdanskissa
Reittikartta

Malborkin linna Tänä kesänä tavoitteena oli Gdansk, jonne menimme suoraa tietä Baltian rantaa pitkin. Klaipedassa viivyttiin sen verran, että kävimme bussilla Nidassa, Euroopan korkeimman hiekkadyynin kainalossa sijaitsevassa idyllisessä kylässä.

Matkalla Klaipedasta Gdanskiin jouduimme oikeaan ukkosmyrskyyn, mitään ei ollut tehtävissä muuta kuin yrittää kestää. Gdanskiin kuitenkin päästiin ja saatiin paikka siten, että saatoimme ihailla istuma-aukosta Gdanskin rantakatua ja Zurawia. Siitä ei satamapaikka parane! Satamassa oli myös jo aikaisempina kesinä tavattu saksalainen Omega 34, Svenskan. Olimme kuin vanhoja tuttuja.

Perusteellisen kaupunkiin tutustumisen jälkeen kävimme myös vaikuttavassa saksalaisen ritarikunnan linnassa Malborkissa.

Rannikolla Gdanskista länteen säät olivat hankalat, joko ei tuullut lainkaan tai liian kovaa. Tiesimme, että Merihelmi oli tulossa Ruotsin rannikkoa alas ja lähdimme Wladislawowosta heitä tapaamaan Blekingen Sandhamniin. He jatkoivat Osloon, me Visbyn, Fårösundin, Romassaaren ja Haapsalun kautta Suomeen.
katso lisää

2000 Gdanskissa ja Lauterhornissa
Reittikartta

Näköala Marinasta rantakadulle Gdansk oli nähtävä uudelleen. Tällä kerralla saimme matkaseuraa Merihelmestä. Jouduimme kovien tuulien vuoksi menemään ensin Hankoon saakka ennen kuin ylitys Haapsaluun onnistui. Matka Gdanskiin oli tuulten kannalta hankala, vastatuulta tai tuuletonta. Dieseliä kului. Mutta kyllä se kannatti!

Alkukesästä satamassa oli reilusti tilaa ja jälleen ihailimme istuma-aukosta Zurawia. Vieressämme toisella puolella oli Svenskan!

Vietimme suomalaista juhannusta istuma-aukossamme. Kokon virkaa hoitivat kynttilät ja sinisen lenkin korvasivat puolalaiset grillimakkarat. Palan painikkeeksi saatiin aitoa Zubrovkaa.

Puolan rannikko on veneilyn kannalta aika hankala. Satamien etäisyydet ovat pitkät, ei suojaavaa saaristoa ja vallitseva tuuli läntinen. Kryssimme sitkeästi satamasta toiseen. Wladislawowo, Leba, Ustka ja Kolobrzeg. Ustkan luona täytyy lisäksi ottaaa huomioon suoja-alueen aukioloajat.

Lebassa tiemme erkanivat, meillä alkoi olla kiire ja Kolobrzegistä lähdimme Ruotsin puolelle. Hyvät tuulet veivät meidät suoraan Kalmariin. Kotimatkalla käväisimme Lickershamnissa ja Lauterhornissa ihailemassa raukkeja ja hienoa auringonlaskua.

Esko oli jälleen mukana kesäloman viimeisellä etapilla Tallinnasta Suomeen.
katso lisää