Omega 42 logo

Atalanta





Purjehdukset

1976-77
1978-79
1980-81
1982-83
1984-85
1986-88
1989-90
1991-92
1993-94
1995-96
1997-98
1999-2000
2001-02
2003-04
t/s Helena
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016

Etusivulle

Purjehdukset

2003 Eteläisellä Itämerellä myötäpäivään
Reittikartta

Kaiju korjaa purjetta Reipas läntinen tuuli ratkaisi: kesälomamme ensimmäinen satama oli Tallinna. Sieltä etenimmekin sitten reippaasti Haapasalun, Roomassaaren, Ventspilsin ja Liepajan kautta Gdanskiin. Gdanskissa odottelimme taas useita päiviä, sillä läntinen tuuli puhalsi 7-8 beaufortin voimalla.

Gdanskin satamassa koimme kauhun hetken, kun suuri vanha rautavene Joseph Conrad ajautui ohjauskyvyttömänä keula edellä suoraan kylkeemme. Onneksi pahimmalta vältyttiin, mutta varvaslistaan tuli pieni painauma. ja kaksi kaidetolppaa vääntyi pahasti. Iltapäivän aikana kaidetolpat palautettiin korjattuina kukkakimpun ja whiskypullon kera.

Käytimme kaikki tuulen reiät hyväksi matkalla länteen, mutta silti emme edenneet Lebaa pitemmälle. 15-20m/s-tuuli ei avomerellä paljon houkuttele kryssimään. Kiire alkoi häiritä olemista. Lebasta lähdimme Ruotsiin, ensin Blekingen Sandhamniin ja sieltä, kuten niin monta kertaa aikaisemminkin, rannikkoa pitkin pohjoiseen ja lopulta Ahvenanmaalle. Ånsörenin kelohonkasauna pehmitti vähän turhautuneet tuntomme, ja vietimme saaressa yhden ylimääräisen päivän.

Kotiin Tallinnan kautta, jossa Esko odotti paluukyytiä.
katso lisää

2004 Eteläisellä Itämerellä vastapäivään
Reittikartta

Binzin Seebad Keväällä 2004 päätimme vaihtaa suuntaa: eteläinen Itämeri kierretään vastaisuudessa vastapäivään. Ånsörenillä säätiedotus lupasi luoteista tuulta ja niin lähdettiin Visbyhyn ja saman tien Kalmariin. Sassnitzissa matka pysähtyi. Kolme päivää tuuli ja satoi niin kovaa, että kaikki veneet pysyivät satamassa. Kävimme pikaisesti Stralsundissa vain päästäksemme Lauterbachiin odottamaan jälleen tuulen heikkenemistä.

Der Rasende Roland vei meidät Binziin, joka on upea, vanhan ajan kylpyläkaupunki. Kävimme myös Prorassa, valtaisassa rakennuskompleksissa, jonka Hitler aikoinaan rakennutti ammattiyhdistyksen lomanviettokeskukseksi. Paikka oli kuulema myytävänä.

Vastapäiväpurjehdus osoittautui hyväksi strategiaksi: matka Saksasta Gdanskiin mentiin koko ajan myötätuulessa. Tullasimme itsemme ulos Schengen- alueelta Rudenin saarella, joka on matala hiekkasärkkäsaari Boddengewässerin itäisessä reunassa.

Lähdimme Gdanskista takaisin Helin kautta. Gdanskin lahdella muutaman kaapelinmitan päässä meistä kulki trombi, onneksi se meni ohi. Purjeet saatiin alas tosi nopeasti. Helistä lähdettiin mielellä "mennään niin pitkälle kun hyvää tuulta riittää". Tuuli loppui juuri Ventspilsin sataman korkeudella, pari mailia koneella ja olimme satamassa.

Kotimatkalla kävimme vielä Naissaressa. Kyllä oli hieno purjehdus!

Kesälomapurjehduksen jälkeen Atalantaan vaihdettiin uusi moottori.
katso lisää